Targonca javítás és az időfaktor
A targoncák üzemeltetése gyakran a költségminimalizálás áldozatává válik. A targonca főelemek időben feltárt hibáinak időben történő javítása az igazán költséghatékony üzemeltetés. Ez vonatkozik a targonca motorblokk javítására is, sőt itt aztán ...
2025 március 17.
... igazán komoly költségeket lehet "megnyerni" egy elhalasztott hengerfejtömítés cserével, vagy el nem végzett "kisebb" motorjavítással.
Az üzemeltető szempontjai
Néha, egy-egy üzemeltető szemszögéből a targonca "csak" egy "kolonc", ami hátsó udvar leghátsó zugában mered éktelenül, kopottan, esőben, fagyban, a tűző napon, némán. Ez az elhanyagolt, megbecsülést nem érdemlő "gép" igazán csak akkor "értékelődik" fel, amikor üzemképtelenné válik, amikor valóban megnémul. És, vajon, miért pusztul le egyik napról a másikra, szinte vashulladék szintre? Leginkább két dolog összehangolt "munkája" révén. Az egyik a költségminimalizálás, a másik az idő. És, nagyjából, néha, ezek a legfőbb szempontjai egy-egy üzemeltetőnek. Minél kevesebb ráfordítással, minél tovább üzemeltetni.
Amikor a legfőbb szempontok ellenséggé válnak
Az idő, és a költségminimalizálás. Az utóbbi a szervizek és az időben elvégzett javítások hiányát jelenti. Ez a két ok, ez a két szempont akkor válik ellenséggé, amikor a targonca - egyik főelemének állapota miatt - üzemképtelenné válik. Ilyenkor az üzemeltető téves elképzelése, hogy a korábban (hónapokkal vagy több évvel azeltőtt) feltárt hibát ugyanazzal a javítási módszerrel, ugyanazon alkatrészek cseréjével, ugyanannyi munkaidővel meg lehet szűntetni. Sajnos ez az esetek 99%-ában nem így van. Ugyanis a hibás üzemeltetés idővel a hiba súlyosbodását, további alkatrészek károsodását, esetenként főelemek visszafordíthatatlan sérülését okozza.
Időutazás
Sajnos az utóbbi időben több olyan esettel találkoztunk, amikor egy régóta fennálló, de nem javított meghibásodás miatt további alkatrészek, és egyes esetekben a főelem károsodott. Ha az időutazás egy reális lehetőség lenne, ilyenkor persze az üzemeltető azonnal elvégeztetné - visszamenőleg - azt a bizonyos javítást, és így minden rendben lenne. Sajnos azonban ez egyelőre nem kivitelezhető.
Motorhiba
Ami kivitelezhető, az a károk felmérése, papírra vetése, és az üzemeltető tájékoztatása. Például, egy korábban - kb. egy éve - jelzett hengerfej tömítetlenségi hiba, megfelelő időben történő kijavításának elmulasztásával a hibajelenség akciójelenetbe illő jelenetté "fejlődött". Történetesen felrobbant a vízhűtő. Első hallásra nem tűnik olyan vészesnek, mert hát, végülis megadta magát a szerelvény, már úgyis kopott volt, bordák összehajtogatva, tele szeméttel, porral, szóval, megérett a cserére. Azonban logikusan végig gondolva, boncolgatva a végkifejlethez vezető eseményeket, hamar rájövünk, hogy ekkora nyomás nemcsak a vízhűtőben okozhatott kárt. Például a hengerfej vagy motorblokk repedése olyan valószínűsíthető járulékos károk lehetnek, amellyel egy szolgáltatónak mindenképpen számolnia kell, mielőtt egy ilyen javítást bevállal. És ebben az esetben mindenképpen teljes, műszeres bevizsgálást kell végrehajtatni, hogy megtudjuk, pontosan milyen károk keletkeztek. Tehát a javítást még el sem kezdtük, de a műszeres bevizsgálások szakműhelyi díja máris többszöröse az időben elvégzett hengerfej javítás díjának. (Hogy a motorblokk ki- és beszerelési munkadíját ne is említsük...) A tényleges károk feltárása után részletes költségvetés készül a teljes javításról, aminek csak a képzelet szab határt egy ilyen esemény bekövetkezte után. Alap a szakműhelyi gépi munka, de szó lehet egy esetleges hengerfej cseréről, hengerek hüvelyezéséről, dugócseréről, komplett csapágycseréről, esetleg főtengely cseréről, sőt, legvégső esetben maga a tömb, a motorblokk cseréjéről. Belátható, hogy itt már igen nagy költségekről beszélünk. Amikor a költségvetés végére értünk, és a végösszeg elérte azt a lélektani határt, amikor már az a kérdés, hogy gazdaságos-e ezen javítások elvégzése, na az már az út legvége. Egy targonca karrierje vashulladék kategóriában véget ér. És ez teljesen független a targonca életkorától, típusától, vagyis az üzemképes állapotban képviselt piaci értékétől..
Lehetőségek
De, ha mindezek ellenére megmarad az optimizmus, és az üzemeltető "elengedi" a vashulladékká vált munkagépét, mondván, a javíttatás költségén vásárol egy másik targoncát, ... az újabb keresztkérdések nem maradnak el. Az újdonsült, de korántsem új targonca vajon milyen állapotban van? Annak a hengerfej javítását vajon időben elvégeztette-e az előző tulaj? Vagy egy újabb vashulladékot vesz a nyakába aktuális üzemeltetőnk, azzal a különbséggel, hogy ennek még van néhány üzemórája? Vagy, ha szerencséje van, és valóban jó állapotban van a targonca, és valóban kibír még egy-két évet, vajon a "két fő szempont" megtartásával milyen sorsra jut ez az újdonsült gép, aktuális üzemeltetőnk égisze alatt? A válasz egyértelmű.
És még egy kérdés. Vajon mennyi idő kell, egy valóban "zsír új" targonca - fenti - üzemeltetői szempontok miatt bekövetkező, teljes mértékű leamortizálódásához, üzemképtelenné válásához? A jelenlegi gyártástechnológiákat figyelembe véve az a megállapítás közelíti meg legjobban az igazságot, miszerint kevesebb, mint a használt targonca esetében.
Megoldás
A targonca rendszeres szervize, és az időben elvégzett javítás
Kinek az érdeke?
A szolgáltatók azzal a céllal alakultak, hogy a választott tevékenységben minél sikeresebbek legyenek, minél több munkát "szerezzenek", minél több ügyfelet tudhassanak magukénak. Ezért, persze önös érdeknek tűnik folyton azt hajtogatni, hogy az időben elvégzett javítás, és a rendszeres szervizek nagyon fontosak. És ez úgyis csak a szolgáltató haszna. De, mint azt a fenti példa is mutatja, nem csak a szolgáltató érdeke. Különösen, nem a szolgáltató érdeke. Mert, ha a gépek folyamatosan szervizeltek lennének, a javítások időben el lennének végezve, a rendszeres karbantartásokat az üzemeltetők elvégeznék, a gépek használati utasításait, üzemeltetési előírásait mindig betartanák, bizony a szakműhelyi munkák és gépjavító szolgáltatók munkaidő mennyisége lényegesen lecsökkenne. Mégis egy valamire való szolgáltató szereti, ha az ügyfelei elégedettek, ha az általa szervizelt targoncák folyamatosan és megfelelően üzemelnek, és szereti, ha tervezhető, rövid teljesítési határidejű javításokat ütemezhet.
A jó üzemeltető
A jó üzemeltetőtől természetesen nem azt várjuk el, hogy az első szisszenésre azonnal a szívéhez kapjon, vagy egy olajpöttyre rögtön katasztrófaelhárítási ütemtervet rittyentsen. A jó üzemeltető mindenekelőtt időben tájékoztatja a szolgáltatót, konzultál a lehetőségekről, és a bizalom megléte esetén hallgat a szolgáltató szakmai tanácsaira. A jó üzemeltető keze alatt egy "öreg" targonca is üzembiztosan dolgozhat sok-sok éven keresztül.
Ha Ön is szeretne jó üzemeltető lenni, kíváncsi a szakmai tanácsinkra, és szeretné, ha elnyernénk a bizalmát, mindenképpen hívjon minket!
Legyen Ön is a mi Ügyfelünk!
20 555 0505
SÓSTÓTARG 2025.03.17.